10 May 2011

Antara dunia atau akhirat....

Assalamualaikum

Korang pernah tanya tak kat diri sendiri, korang hidup di dunia ni semata-mata untuk apa? Untuk akhirat atau duniawi semata-mata... (Ecehhhh bunyi macam penceramah agama lak). Terfikir tak korang tentang 5 perkara sebelum 5 perkara yang bakal kita lalui....

Apa sebenarnya matlamat dalam hidup kita yang sementara ini? Nak harta kekayaan yang melimpah ruah atau kebahagian hakiki di dunia dan akhirat? Sedarkah kita waktu di dunia ini terlalu singkat untuk kita leka dengan nikmatnya....? Umpama mimpi kita dalam lena yang panjang.... Sampai masanya nanti kita akan bangun ke alam realiti... Begitu jugalah mati, mati adalah pasti... Semua orang akan mati. Cuma masanya kita tak tahu. Bersediakah kita di hari kematian kita... Kenapa kita mesti gentar bila bicara tentang mati? Adakah kerana kita tak cukup amalan? Atau kerana kita takut berseorang di alam barzakh nanti?


Sebenarnya, itulah yang bermain-main dalam fikiran aku sejak akhir-akhir ini... Sekarang aku sihat, bagaimana bila aku sakit nanti? Sekarang aku muda, bagaimana bila aku tua nanti? Sekarang aku selesa di bumi ini tapi bagaimana agaknya bila aku di liang lahad nanti? Cuma Allah yang Maha Mengetahui....

Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan ke luar. Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barang siapa yang bertawakal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan) nya. QS At-Thalaq : 2-3


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...