27 June 2011

Jika aku surirumah sepenuh masa.....


Di sini, aku terberangan tentang aku di masa depan. Berangan kalau aku akan jadi surirumah sepenuh masa... Lepas Subuh, siapkan breakfast. Hantar anak-anak ke sekolah dan pegi pasar. Basuh baju, kemas rumah, masak dengan sepenuh hati. Tengahari hantar makanan untuk anak-anak, Bila petang, lipat baju sambil tengok drama bersiri setiap hari. Pastu, siapkan juadah untuk petang dan ambil anak-anak balik dari sekolah dan siram pokok. Bila malam pula, siapkan hidangan malam, basuh pinggan dan tengok buku-buku kerja sekolah anak-anak.


Wahhh.....Siapa kata surirumah tak sibuk? Penat wowowowo.... Kalau aku jadi surirumah, mesti badan aku kurus. Malah kakak-kakakku ramai yg jadi suri rumah sepenuh masa... Kakakku juga ada mengambil pembantu rumah separuh masa untuk bantu kerja rumah yang bertimbun-timbun. Bayangkan kalau suatu hari jadi surirumah..... Bagus untuk jaga dan pantau anak-anak... Bagus rumahtangga lebih terurus. Tapi bila aku boleh jadi surirumah ye.... Dengan ekonomi barang naik, keperluan rumah semua naik tak turun-turun turut jadi penyumbang masalah kewangan bagi sesebuah keluarga yang berpendapatan rendah....


Nak bayar bil-bil yang wajib spt bil air, elektrik, telefon... tu belum lagi bil broadband, Astro dan macam2 bil lagi. Tambahan pula, kalau pakai 2 buah kereta lagi lah pengsan nak maintain kalau seorang yang bekerja.... Duit minyak dah tentu kena isi. Tol? Mana nak lari dari bayar tol. Bayar sewa rumah lagi (bagi yg menyewa) atau bayar ansuran rumah (bagi yang dah beli rumah). Belum masuk duit belanja anak-anak sekolah dan tusyen anak-anak lagi... Kalau pergi ke gedung beli-belah untuk beli keperluan keluarga, mesti kopak RM 200-RM300 punya.... Tak termasuk sakit pening lagi... Kalau pendapatan RM 1500 sebulan, kira macam curahkan ke air je.... lagi-lagi duduk kat bandar besar. Kalau duduk di kampung mungkin lebih murah lagi.


Sekiranya aku jadi surirumah, mungkin aku kena buat satu website untuk bisnes kecil-kecilan buat wanita dan kanak-kanak.... atau mungkin aku belajar buat kek yg sedap dan cantik-cantik dan buka tempahan kepada orang yang sudi menempah...


Pernah tak korang terfikir untuk jadi surirumah dan apa yang korang akan buat bila duduk rumah je?


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...