16 June 2011

Sakit mata hati bila tengok bakul aku ni....


Ok, disebabkan letak bakul kat kabinet belakang meja kerja aku, ada orang komplen macam2? Actually dalam bakul tu aku letak susu kambing, dan ada barang2 Cosway tapi tak delah aku berniaga macam orang kat pasar malam tu.... Aku pun bukannya pergi hilangkan diri, ponteng kerja atau berkempen di opis ni bagai nak gila suruh beli barang aku.... Aku cuma nak cari rezeki yang halal. Tak perlu meminta-minta... Lepas tu berlagak macam banyak duit.

Kalo bab bisnes ni, Melayu memang suka dengki.... Mak bapak aku ada kedai runcit, so bab dengki-mendengki memang banyak aku tengok contohnya... Dapat pulak mulut jenis tak kenal erti DOSA, sedapnya lepas cakap...

Kalo bangsa sendiri nak majukan diri, memang kena kutuk.... Kalo bangsa lain, bukan main lagi bagi jalan.... Terus terang ye aku cakap di sini, aku malu jadi anak Melayu k.... Sebab Melayu punyai hasad dengki tebal yang tak boleh tengok orang lain senang.

Sakitnya mata diorang tengok bakul rotan aku tuh.... Macamlah bakul tu minta duit sedekah... Semiskin-miskin aku pon, aku tak buat benda-benda haramlah... tak jual dadah, tak jual orang. Aku tukar kereta secondhand yang murah tu pun, ada orang menggelabah beb.... alahai, dunia.... dunia.... Kalo aku tukar pakai kereta Volkswagen GTi ke, Audi R8, Passat, Camry ke.... dah tentu aku kena cek dengan SPRM. kahkahkah....

Aku jual benda2 camtu pun nak dengki.... Kalo jual body ye lah salah.... Mesti korang ingat aku ni dah meroyan dan sewel.... Memang aku boleh jadi sewel kalo layan orang Melayu yang sakit hati nak tengok bangsa sendiri yang nak majukan diri... Bodoh punya orang... Hati busuk macam air limbah.... Uweekkk!!

Lantaklah apa orang nak cakap. Aku jatuh, ada ke orang tolong? Sendiri jugak kan nak bangun. Hidup ni umpama roda. Ada masa di atas, ada masa di bawah. Jgn suka dengki dgn org sebab dengki tu perangai setan. Kalo nak ikut setan, jadilah setan. Jgn jadi manusia sebab kalo jadi manusia, menyusahkan orang tau...

Aku dah puas kena gelak dan kena hina tapi biarlah... aku hanya perlukan keluarga aku sokong aku. Sekurang-kurangnya, hubby aku sayang aku, anak aku ada di sisi aku, mak bapak aku hidup dgn aman, family mentua aku sayang aku dan adik-beradik tak sisihkan aku. Kalo orang lain nak benci aku pun, ko benci lah... Aku tak kisah... Cuma harapan aku, semoga aku tidak tergolong dalam orang-orang yang munafik di sisi Allah SWT....

4 comments:

  1. betul tu...kita x kaco orang...kita cari rezeki yang halal..tapi manusia ni suka sgt berdengki kan..soh layan orang cam gitu...layan diri sendiri sudah..

    ReplyDelete
  2. Sabar je. Sebenarnya itu adalah nikmat yg Allah beri. Mendapat pahala tanpa buat apa2 kecuali sabar. Kan best tu!

    ReplyDelete
  3. deyna : manusia memang susah rasa puas
    achoi : sabar tu ada limitnya
    mama ayu : biarlah keadaan yg betulkan

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...