30 May 2012

Perangai Sesetengah Orang Melayu memang pelik tapi benar....

Assalamualaikum

Korang seorang melayu.?
Mungkin juga ya, mungkin juga tidak.
Kerana aku tidak tahu statistik pengunjung blog aku berdasarkan bangsa.
Tetapi aku pasti kebanyakkannya adalah melayu, dan begitu juga aku, melayu..

Dan post aku ini juga berkaitan melayu. Ada beberapa perkara yang aku perasan (dan juga orang lain) berkaitan beberapa perkara pelik berkaitan orang melayu ini. Rasanya tidak salah kalau aku letak tajuk seperti di atas.


Apa yang aku taip ini bukanlah berdasarkan aku membuat rujukan daripada mana-mana buku, cuma aku menaip berdasarkan apa yang aku 'nampak' dalam bangsa melayu sekarang.
Tidak semua orang melayu adalah seperti yang aku akan taip ini, tetapi apa yang boleh aku katakan perkara ini seperti sudah mencerminkan perangai orang melayu.



1.Bekerja dengan bangsa sendiri MALAS, bekerja dengan bangsa lain, RAJIN
  • Sudah banyak kali aku berhadapan dengan situasi ini, samada aku sendiri yang bekerja atau aku melihat cara orang lain bekerja. Apa yang aku nampak apabila bekerja dengan bangsa sendiri, orang melayu naik kepala. sikit-sikit, rehat, lepas tu keluar makan, lepak-lepak.

  • Keadaan yang pernah aku tengok dan lalui, apabila menghantar untuk membaiki tayar motosikal yang bocor, apabila aku hantar di kedai melayu dan pekerjanya melayu, lambat, bergelak ketawa, hisap rokok..Ini yang berlaku. dan pada masa lain, apabila aku hantar baiki motosikal (dengan tujuan lain)di kedai cina yang mana pekerjanya adalah melayu, rajin pula. Tidak membuang masa, buat kerja dengan baik.
2. Bangsa lain berjaya tidak mengapa, tetapi tengok bangsa sendiri berjaya, dengki.
  • Tentu korang pernah dengar dan dapat tahu, apabila seseorang melayu itu hendak naik, maka banyaklah ancaman yang di hadapi. Kena sihir la, kena kianati la, kena fitnah la,dan pelbagai lagi. Dan musuhnya siapa lagi kalau orang bukan melayu. Dia tidak senang apabila melihat bangsa sendiri lebih dari dia.

  • Tetapi apabila tengok bangsa lain yang berjaya tidak kisah pula. Walaupun ada disebelah kedai. Kalau bangsa lain sebelah kedai berjaya, tidak mengapa. Tetapi kalau bansga sendiri berjaya, walaupun bangunan berlainan, datanglah perasaan hasad dengki.

  • Dan tidak peliklah jika banyak berita orang melayu yang hendak berjaya tetapi terkena buatan orang
3. Cakap pasal kelemahan melayu sedikit, terus melenting. Sedangkan perkara itu betul. Kiranya terlalu sayangkan bangsa sehingga tidak nampak kelemahan.
  • Kalau bercakap tentang kelemahan melayu sikit, terus melenting. Kata tiada semangat cintakan bangsa la, kata hendak menjatuhkan bangsa sendiri la, kata sayangkan bangsa lain la dan macam-macam lagi. Mungkin orang seperti ini hanya ingin berita hebat-hebat sahaja yang sampai di telinganya. Tidak mahu melihat kepada kelemahan kemudian memperbaiki.
4. Kata sayang bangsa, tetapi bergaduh sebab politik. Bangsa lain tidak pula, berpolitik juga, tetapi bersatu kerana bangsa.
  • Apabila bergaduh pasal politik sikit, hilang terus apa itu bangsa melayu. Kiranya pihak lawan adalah bangsa lain, seperti apa yang perlu dilakukan adalah jatuhkan parti politik itu bersama-sama bangsa. Sampai tinggal sekampung pun tidak bertegur sapa.

  • tetapi tidak pula bagi bangsa lain. Cina contohnya, mereka juga ada kemelut mereka sendiri (MCA), tetapi seperti yang kita ketahui, walaupun cina berpecah dari segi politik, bangsa mereka tetap bersatu. Apakah bangsa melayu tidak belajar dari semua ini..?

Apa yang aku taip ini adalah beberapa point yang aku dapat berkaitan sikap/perangai dan juga mungkin boleh dikatakan masalah dalaman bagi mereka yang bergelar orang melayu.
seperti yang aku nyatakan pada permulaan tadi, tidak semua orang melayu adalah begitu, tetapi apa yang berlaku disekeliling sudah hampir mencerminkan apakah itu melayu. dan aku sendiri adalah melayu....


Sekian.


2 comments:

  1. sedih kan bila sesama melayu bergaduh...sesama melayu nak dengki2...hmm...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu yang aku geram sgt... sesetengah Melayu rela tgk kaum sendiri jatuh...

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...