14 August 2012

Ragam Mengandung

Assalamualaikum & salam sejahtera....

Masuk minggu ni, usia kandunganku sudah 14 minggu. Macam sekejap je kan. Tapi yang melaluinya sangat lah terasa lama sebab nak melepasi trimester pertama tu rasa sangat tak sihat. Badan rasa sejuk je lagi-lagi kalau berada di ofis. Tekak langsung tak boleh masuk makanan sebab rasa segala-galanya adalah rasa pahit. Yang bestnya, tido. Kalo boleh memang nak tido je, tak makan pun takpe tapi tak boleh la ikutkan hati ni sebab kesian kat baby. Yang boleh aku makan adalah buah epal. Kadang2 paksa diri juga makan nasi. Itupun makan nasi dengan sup kentang dan sambal gesek (sambal ikan bilis+cili api+asam limau).

Saat yang paling seksa bila bangun waktu pagi, pastu gi gosok gigi. Berlinang air mata tahan muntah. Tahan muntah sampai menggigil-gigil badan. Tapi mesti kena muntah juga. Teruk juga kali alahan mabuk kepayang berbanding mengandungkan Fatih dulu. Tapi bersabar je lah. Macam ni lah mak aku rasa bila mengandungkan aku dulu.

Berat badan pun tak bertambah lagi malah aku dah kehilangan 6 kg. Itu yg sangat merisaukan aku. Semoga baby dalam keadaan sihat hendaknya.

Mengandungkan Fatih dulu, aku kuat makan. Segala-galanya double.... Roti canai, laksam, tomyam dan macam-macam lagi mesti nak double. Badan aku pun jadi double. Makan memang tak cerewet langsung. Main bedal je. Mengidam pun macam-macam, sampai hubby pun naik pening nak melayan. Melawa pun tak nak kalah walaupun muka masa tu tak berseri langsung. Shopping pun tak ingat dunia. Sebelum nak bersalin, sempat lagi jalan-jalan gi KLCC dan makan Tomyam dan makan ikan siakap 3 rasa.

Mengandung bukannya sama. Lain anak, lain ragamnya. Kali ni, nak gi shopping2 pun, tak hingin. Apatah lagi nak pakai cantik-cantik. Tak kisahlah ragam kali ni macam mana, asalkan baby sihat dan sempurna. Dan yang paling penting, proses bersalin nanti berjalan dengan lancar seperti kelahiran abangnya. Amin.

2 comments:

  1. aisehh..
    gue rindu nak preggy balik la. hua3..
    tahniah & selamat menempuh kemanisan berbadan dua. hikk

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih ummi :)
      preggy ni mmg le seronok tapi kena byk sabar.

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...