30 May 2013

EBM - Susu Ibu buat Anas

Assalamualaikum

Dulu aku ada janji nak post pic EBM
So, kat bawah ni adalah stok terkini 
Stok terkumpul selama lebih kurang 2 bulan setengah
Start kumpul EBM ni pada 8 Mac 2013
Sebahagian telah diguna untuk Anas
Pic kat bawah ni baru ditangkap malam tadi

Bukan tujuan untuk menunjuk-nunjuk
Tapi
Untuk sumber inspirasi buat kengkawan di luar sana
Yang inginkan menyusu anak secara eksklusif

Aku juga pernah berazam untuk susukan Fatih selama 2 tahun
Tetapi disebabkan kurang ilmu
dan juga kurang kesungguhan
Sempat susukan Fatih 6 bulan saja
Kemudian rasa menyesal
Sebab aku tau susu ibu adalah susu terbaik di dunia
Tapi aku sumbat Fatih susu lembu

Jadi
Buat Anas
Ibu tekad untuk susukan Anas selama 2 tahun
Insya Allah
Semoga kesilapan yang lalu tidak berulang lagi
Meskipun
pada awal kelahiran Anas aku tidak dapat susukan Anas
sebab susu memang tak keluar
Itu tidak mematahkan semangat untuk terus beri Anas susu ibu

Masih ingat lagi 
ketika malam kelahiran Anas
Aku susukan Anas dari pukul 3 pagi hingga Subuh
semata-mata nak Anas merasa nikmat susu ibu
Aku menangis
Sebab susu tak keluar
Walaupun Anas pandai menghisap
Terpaksa top-up dgn susu formula

Sekarang
aku berpuas hati
dengan usaha yang aku buat
Sokongan dari En. Suami
dan dengan izin Allah SWT juga
maka ini adalah hasilnya

Anas nye
Penuh dah satu freezer, kena tranfer sebahagian di peti ais biasa lak



29 May 2013

Rezeki buat Anas


Baru je pam tadi. Alhamdulillah.... Buat ibu-ibu atau bakal-bakal ibu, jangan mudah mengalah sebab rezeki itu, Allah yang tentukan. Berdoalah agar diturunkan rezeki yang mencukupi untuk anak-anak.


28 May 2013

Keletah dua beradik




Assalamualaikum

Sejak ada adik ni, Fatih dah semakin matang. Walaupun kadang dia terlebih manja atau perkataan yang lebih tepat lagi, mahukan perhatian tapi dia adalah seorang abang yang boleh diharap. Maklumlah jarak dia dengan Anas 5 tahun. Boleh lah minta tolong dia letak clothdiaper Anas kat bilik air atau minta tolong tengokkan Anas kalau Ibu tengah sibuk masak kat dapur. Tapi.... haa ada tapinya ye, kadang-kadang tangan dia sangat suka picit-picit muka adiknya dan suapkan adik benda yang dia makan. Bab tu, Fatih memang tidak boleh dipercayai.... ala budak baru 5 tahun kan.... hehe...

Selamat Ulang Tahun ke 5 Muhammad Fatih Mirza

Assalamualaikum

27 Mei 2013
Birthday Fatih yang 5 tahun
Semoga Fatih menjadi orang yang berguna
Taat pada perintah penciptamu
Mendengar kata ibu dan daddy
Hormat pada orang tua

Ketahuilah
Ibu dan Daddy sangat menyayangimu
Meskipun kadang-kadang permintaanmu
Tak dapat kami sediakan
Tapi kami tahu
Itu yang terbaik buatmu

Tiada apa yang kami minta
Cukuplah kamu jadi manusia 
Yang taat pada perintah pencipta dirimu
Kerana kamu 
Adalah hadiah Maha Agung
dari Allah SWT
buat Ibu dan Daddy

Sayang Anak Ibu
Kek comel yg dapat disediakan


Panduan Cairkan Susu Perahan

Berikut adalah garis panduan yang boleh dijadikan maklumat berguna kepada para ibu agar bayi tetap menerima khasiat susu ibu biarpun tidak menyusu secara terus dari payu dara ibu.


1. Sentiasa menggunakan susu yang paling awal diperah.

2. Letakkan susu beku yang hendak digunakan di bahagian rak bawah peti sejuk semalaman supaya mudah dicairkan.

3. Lalukan susu perahan beku di bawah aliran air paip untuk mencairkannya.

4. Bila sudah cair, rendamkan bekas berisi susu di dalam air suam (hanya panaskan kuantiti yang hendak digunakan untuk satu penyusuan sahaja).

5. Untuk lebih mudah dan menjimatkan masa, gunakan pemanas botol elektrik yang kini banyak dijual dipasaran.

6. Jangan panaskan dalam ketuhar gelombang mikro atau atas dapur kerana ia akan merosakkan khasiat susu ibu.

7. Jangan carikan susu beku dalam suhu bilik.

8. Susu yang telah dipanaskan mestilah digunakan dalam masa satu jam (tidak boleh disimpan semula).

9. Susu yang dibekukan akan menampakkan lemak terpisah menjadi dua lapisan. Goyangkan bekas dengan perlahan-lahan untuk menggabungkan lapisan lemak yang terpisah itu.

10. Pastikan suhu susu suam dengan menitiskan beberapa titis susu di bahagian dalam pergelangan tangan sebelum diberi kepada bayi.

11. Elakkan memanaskan susu di awal pagi dan memasukkan ke dalam termos kerana susu yang dipanaskan perlu dihabiskan dalam masa 1-2 jam sahaja.

12. Susu yang sudah dicairkan tidak boleh dibekukan semula, jadi ibu kene pandai mengagak kuantiti yang diperlukan anak supaya susu perahan tidak membazir.

13. Seelok-eloknya panaskan susu sejurus sebelum memberi bayi minum.

Harap dapat membantu :)


Sumber : Majalah Pa&Ma

23 May 2013

Doa Mudah Bersalin

Assalamualaikum

Kepada kengkawan yang sedang mengandung atau planning nak mengandung mesti berdebar-debar membayangkan saat-saat bersalin nanti kan... Aku dulu pun macam tu juga, takut sangat menghadapi saat-saat getir tu tapi kalau kita selalu berdoa agar dipermudahkan bersalin, Insya Allah, Allah tu Maha Mengetahui.

Antara doa-doa yang selalu diamalkan adalah :

Doa Nabi Yunus

"Kemudian jalannya dimudahkan" (Surah Abasa: ayat 20)

Kemudian, amalkan baca Surah Al-Insyiqaq, Ayat 1-5





Maksudnya:
(1) Apabila langit terbelah (2) dan patuh kepada Tuhannya, dan sudah semestinya langit itu patuh (3) dan apabila bumi diratakan (4) dan memuntahkan apa yang ada di dalamnya dan menjadi kosong (5) dan patuh kepada Tuhannya dan sudah semestinya bumi itu patuh (pada waktu itu manusia akan mengetahui akibat perbuatannya)


20 May 2013

Mencari Breast Milk Storage Bags - You Have A Baby

Assalamualaikum... hai semua

Ada sesiapa yang jual plastik seperti di bawah ni?
 Kalau ada sila beritahu ye... 
Buat masa sekarang aku pakai plastik Autumnz... 
Boleh tahan la tapi mahal sikit. 
Kalau nak pakai botol, nanti banyak pulak botol nak kena beli huhu....

Susahnya nak dapat stok plastik EBM ni... Aku rasa ni plastik paling berbaloi  untuk simpan EBM  buat Anas.

Tiada Duka Yang Abadi


Tiada duka yang abadi di dunia
Tiada sepi merantaimu selamanya
Malam kan berakhir, hari kan berganti
Takdir hidup kan di jalani

Tangis dan tawa nyanyian yang mengiring
Hati yang rindukan cinta di jalan-Mu
Namun ku percaya hati meyakini
Semua akan indah pada akhirnya

Andai bisa ku mengulang
Waktu hilang dan terbuang
Andai bisa perbaiki s'gala yang terjadi
Tapi waktu tak berhenti
Tapi detik tak kembali
Harap ampunkan hamba-Mu ini

Waktu berputar rembulan dan matahari
Bunga yang mekar akan layu akan mati
Malam kan berakhir, hari kan berganti
Takdir hidup kan di jalani

Andai bisa ku mengulang
Waktu hilang dan terbuang
Andai bisa perbaiki s'gala yang terjadi
Tapi waktu tak berhenti
Tapi detik tak kembali
Harap ampunkan hamba-Mu ini

Andai bisa ku mengulang
Waktu hilang dan terbuang
Andai bisa perbaiki s'gala yang terjadi
Tapi waktu tak berhenti
Tapi detik tak kembali
Harap ampunkan hamba-Mu ini
Harap ampunkan hamba-Mu ini


**Lirik Lagu Opick - Tiada Duka Yang Abadi


Sayu je hati bila dengar lagu ni.... Touching sangat (-_-)

14 May 2013

Dah Masuk Kerja...

Assalamualaikum

Semalam aku start kerja setelah cuti bersalin selama 3 bulan. Lama aku tak jenguk blog sendiri, apa lagi singgah blog-blog korang. Nanti bila ada masa terluang, Insya Allah aku singgah blog-blog korang....

Mood nak blogging ni masih ke laut lagi... Lagi-lagi mengenangkan si kecik tu, terasa dia melambai-lambai panggil aku balik dukung dia. Sekarang Anas dah pandai senyum-senyum, tegur-tegur kita dan borak-borak kosong bagi mengisi masa lapang dia. Kalau lah aku boleh berhenti kerja.... hehehe....

Cukup dah berangan...

Sekarang aku lebih fokus pada penyusuan susu ibu untuk Anas sebabnya masa Fatih dulu, aku sempat susukan dia selama 6 bulan je. Itu semua salah diri sendiri sebab kurang ilmu pengetahuan tentang breastfeeding. Nanti aku upload gambar susu ibu untuk bekalan Anas. Insya Allah.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...